Nauczanie religii w szkołach


„Stanowczy sprzeciw wobec działań MEN”
Oświadczenie Dyrektorów Wydziałów Katechetycznych

Dyrektorzy Wydziałów Katechetycznych diecezji w Polsce obecni na konferencji pod
kierownictwem Księdza Biskupa Wojciecha Osiala, Przewodniczącego Komisji Wychowania
Katolickiego KEP, wyrażają stanowczy sprzeciw wobec działań Ministerstwa Edukacji Narodowej
dotyczących szkolnych lekcji religii. Działania te układają się w pakiet zmian, które są
jawną dyskryminacją dzieci i młodzieży uczestniczących w szkolnych lekcjach religii, ich
rodziców oraz nauczycieli religii.
Dyrektorzy podkreślają, że wszelkie zmiany winny dokonywać się zawsze zgodnie
z obowiązującym prawem, na drodze wzajemnego dialogu i w porozumieniu z wszystkimi
Kościołami i związkami wyznaniowymi. Konieczne jest zawsze wypracowanie porozumienia
strony rządowej z władzami Kościoła i związków wyznaniowych. Wynika to z zapisów w Ustawie
o systemie oświaty, Konstytucji RP oraz Konkordatu. Jedynie na drodze dialogu i współpracy
można właściwie troszczyć się o rozwój młodych pokoleń Polek i Polaków.

  1. Formą nierówności i niesprawiedliwego traktowania uczniów i nauczycieli
    religii jest wprowadzana przez Ministerstwo możliwość zwiększania grup poprzez
    łączenie uczniów z różnych klas i poziomów edukacyjnych: do 25 osób w klasach I-III
    i do 30 osób w klasach IV-VIII szkół podstawowych oraz w szkołach
    ponadpodstawowych. Nauczanie religii w grupach większych niż w przypadku innych
    lekcji ma charakter dyskryminacji i nie jest podyktowane dobrem ucznia. Ministerstwo
    planuje łączenie klas w grupy także bez uwzględniania wieku dzieci. Sytuacja, w której
    uczniowie z klas IV szkoły podstawowej znajdą się na jednej lekcji z uczniami klas VIII
    jest sprzeczna z wszelkimi zasadami psychologicznymi, pedagogicznymi
    i dydaktycznymi. Narusza to prawa ucznia, godność dziecka oraz krzywdzi je w procesie
    edukacji.
  2. Ministerstwo, pomimo licznych głosów sprzeciwu, bez żadnego porozumienia
    z Kościołem, podjęło decyzję, że ocena z religii od 1 września 2024 r. nie będzie
    wliczana do średniej ocen. W sposób rażący godzi to w podstawowe zasady
    dydaktyczne. Dziecko nie jest w stanie zrozumieć, dlaczego jego wysiłek na lekcjach
    religii nie jest doceniony w ten sam sposób, jak w przypadku innych przedmiotów.
  3. Zapowiadane przez Ministerstwo umieszczanie lekcji religii jedynie na początku i na
    końcu zajęć jest formą dyskryminacji, segregacji i nietolerancji wobec osób
    wierzących. Jest to krzywdzące wobec uczniów i ich rodziców. Godzi również
    w podstawowe prawa nauczycieli religii, określone m.in. w Karcie Nauczyciela.
  4. Dyrektorzy wyrażają sprzeciw wobec planów zmniejszenia liczby lekcji religii do jednej
    tygodniowo.
    Nauczyciele religii aktywnie uczestniczą w realizacji szkolnych programów profilaktycznowychowawczych na wszystkich płaszczyznach w społeczności szkolnej. Uczą miłości bliźniego,
    wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka, dialogu, tolerancji, szacunku, kształtują postawy
    społeczne. Kształtują postawy proekologiczne, społeczne, dotyczące zdrowia fizycznego
    i psychicznego. Troska nauczycieli religii o rozwój emocjonalny, społeczny i duchowy przekłada
    się na kondycję psychofizyczną uczniów.
    Organizacja lekcji religii w przestrzeni szkolnej jest wypełnieniem konstytucyjnego prawa
    rodziców do wychowania i nauczania religijnego zgodnie ze swoimi przekonaniami (art. 53, ust. 3
    Konstytucji). Jest też dla rodziców ułatwieniem, gdyż często zapracowani, z wielką trudnością
    doprowadzaliby dzieci na zajęcia przy parafii.
    Wprowadzanie zmian w organizacji lekcji religii w szkole odbywa się do tej pory bez wymaganego
    przez prawo porozumienia Ministerstwa ze stroną kościelną. Państwo demokratyczne powinno
    respektować prawa wszystkich obywateli – zarówno wierzących, jak i niewierzących.
    Osoby odpowiedzialne za katechizację i szkolne nauczanie religii w Polsce proszą Rodziców
    i wszystkich ludzi dobrej woli o aktywne włączenie się w obronę obecności lekcji religii w polskiej
    szkole. Wysyłajmy do Ministerstwa nasz sprzeciw w tej sprawie na adres: kancelaria@men.gov.pl.
    Dyrektorzy Wydziałów Katechetycznych
    Stegna, 23 maja 2024 r

WZÓR PROTESTU KIEROWANEGO DO MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ

……………., dn. …………………

Ministerstwo Edukacji Narodowej

al. Jana Chrystiana Szucha 25

00-918 Warszawa

kancelaria@men.gov.pl

Szanowna

Pani Minister Barbara Nowacka,

W odpowiedzi na projekt nowelizacji rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych, z późniejszymi zmianami, mając na uwadze trwające konsultacje społeczne pragnę wyrazić swój stanowczy sprzeciw wobec propozycji zawartych w projekcie nowelizacji rozporządzenia.

Projekt, który zakłada możliwość łączenia oddziałów do 25 uczniów w przedszkolach
i klasach I-III szkół podstawowych, oraz do 30 osób w klasach IV-VIII szkół podstawowych i klas szkół ponadpodstawowych, stanowi formę dyskryminacji i jest krzywdzący dla uczniów oraz nauczycieli przedszkoli i szkół publicznych:

 – działania Ministerstwa są przejawem braku tolerancji i stanowią formę dyskryminacji osób wierzących – lekcje religii są przez Ministerstwo traktowane na innych, niż w przypadku pozostałych przedmiotów, krzywdzących zasadach;

– propozycja łączenia różnych oddziałów klasowych nawet jednego poziomu edukacyjnego jest działaniem na szkodę ucznia (np. propozycja łączenia klasy IV z klasą VIII stanowi całkowite niezrozumienie potrzeb uczniów, jest zaprzeczeniem wszelkich zasad psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych, jest wyrazem całkowitego braku troski o dobro dzieci
i młodzieży, uniemożliwia realizację treści w sposób właściwy do wieku dziecka oraz może prowadzić do zwiększenia się aktów przemocy rówieśniczej, która staje się coraz większym problemem w procesie edukacji i może zagrażać bezpieczeństwu młodszych dzieci);

– rozporządzenie w proponowanej formie nie uwzględnia faktu, że na lekcjach religii realizowany jest program nauczania uwzględniający podział na poziomy edukacyjne, w oparciu o który przygotowywane są podręczniki – prawo Kościoła do przygotowania programu i podręczników gwarantuje art. 12, ust. 2 Konkordatu; 

– zmiana rozporządzenia wpłynie na obniżenie pensum nauczyciela – nauczyciel religii jest pełnoprawnym nauczycielem mającym kompetencje do pracy w szkole i nauczania przedmiotu, większość nauczycieli religii zatrudnionych jest na podstawie mianowania; wprowadzenie proponowanych zmian będzie niezgodne z Kartą Nauczyciela zabezpieczającą prawa nauczycieli do zatrudnienia, będzie pogwałceniem praw pracowniczych (nauczyciel utraci możliwość pracy);

– ustawowe uregulowanie konieczności organizacji lekcji religii na pierwszej lub ostatniej lekcji zdezorganizuje pracę różnego typu szkół, odbierając prawo dyrekcji do samodzielnego zorganizowania lekcji zgodnie z naturalnym systemem funkcjonowania społeczności szkolnej
i skutecznie zniechęci część uczniów i nauczycieli do tych lekcji, co może skutkować formami przemocy wobec uczniów i nauczycieli chcących uczestniczyć w tych lekcjach.

Z wyrazami szacunku

…………………………..

      ADRES DO KONTAKTU:      ……………………………

Comments are disabled.